Després de dos anys de pandèmia, la situació sanitària ha permés la tornada de les festes per la llengua. Amb el lema “L’Escola que ens fa lliures”, Escola Valenciana ha reivindicat a Mutxamel la llibertat d’una escola diversa, feminista i coeducadora, arrelada, crítica, laica, intercultural, pacifista, democràtica, compromesa, sostenible, universalista i solidària. En definitiva, una escola lliure que ha de tindre el valencià “com un dels pilars fonamentals del nostre sistema educatiu”.

L’entitat ha insistit en la necessitat que “tots els centres educatius han d’estar en condicions d’oferir una càrrega lectiva superior o igual al 50% en valencià: com més àrees es vehiculen en valencià, millors seran els resultats”. També ha reivindicat “els programes lingüístics òptims, així els programes experimentals” perquè s’ha de garantir “l’adquisició del valencià i a promoure la immersió lingüística, la millor llavor per avançar en el plurilingüisme”.

El CEIP El Salvador de Mutxamel ha estat el centre acollidor de la Trobada 2022 d’Infantil i Primària de l’Alacantí, que ha arrancat amb unes paraules de Marisol Pinilla Macías, la presidenta de la Cívica – Escola Valenciana de l’Alacantí, que ha destacat la participació de “més de 7.000 persones vingudes de tota la comarca”.

Pinilla ha celebrat que “L’Alacantí torne a ser testimoni d’una Trobada d’Escoles en Valencià en la qual visibilitzem els centres de la comarca que apliquen els percentatges òptims per a l’aprenentatge de llengües”. També ha intervingut el vicerector d’Estudis, Qualitat i Llengües de la Universitat d’Alacant, Francisco Torres, i la directora del CEIP el Salvador, Mari Cruz Iborra.

Durant la Trobada s’han celebrat diversos tallers organitzats pels centres educatius de l’Alacantí. També ha tingut lloc un taller de jocs de fusta, un altre de menjar saludable i el taller “Cent anys de Fuster”, a càrrec de presidència de la Generalitat Valenciana. També ha tingut lloc l’actuació de la Muixeranga d’Alacant, amb la colla de dolçaines i tabals “El Nuvolet” de Mutxamel. Per últim, ha tancat la Trobada una actuació musical a càrrec de La Factoria de Sons.

Les Trobades d’Infantil i Primària a Mutxamel (l’Alacantí) i les Trobades d’Alfarb (la Ribera) i el Pinós (les Valls del Vinalopó) se sumen a les de Secundària i Batxillerat de l’Alacantí a Sant Vicent del Raspeig i la Trobada del Baix Vinalopó i el Baix Segura a Crevillent d’estes últimes setmanes.