L’Associació Cívica Valenciana Tirant lo Blanc ha visitat Sant Joan amb la presentació de la Nova Declaració Valencianista, un acte on la diversitat i la pluralitat van ser les protagonistes.

Convidats pel nostre col·lectiu i amb una benvinguda del nostre company Xavier Sala, els tres ponents van compatir la necessitat de construir un país feminista, multicultural, vertebrat en les seues infraestructures, de benestar i amb un finançament just. La primera a compartir les seues aportacions al projecte va ser Laia Mas, membre de l’ACV Tirant lo Blanc i la Fundació Nexe, seguit de Pau Torregrossa, membre de MARIola LGTBI, i Jaume Durà, coordinador del CEAR-PV.

En representació del Tirant, Laia Mas va explicar per què el Tirant va decidir coordinar una Nova Declaració Valencianista amb motiu del centenari de l’original i va projectar el documental breu que l’entitat ha elaborat per a l’ocasió. “D’una banda volíem posar en valor i donar a conéixer la Declaració de 1918, i d’una altra actualitzar-ne l’ambició als nous temps i els nous reptes de la societat valenciana actual”. Mas també va parlar sobre el capítol Un país feminista, del qual és coatura amb Reis Gallego, ambdues membres del Lab de Feminisme de la Fundació Nexe. Així, va destacar que el feminisme ha de ser un eix central del valencianisme i va posar damunt la taula el concepte de “sobirania”, que serveix tant per les lluites nacionals o identitàries com per les feministes, un concepte clau per a les feministes valencianistes. “Necessitem construir una genealogia de les dones feministes valencianistes de la Història per a tindre referents”, va explicar.

Per la seua banda, Pau Torregosa és membre del col·lectiu MARIola LGTBI, i va parlar a partir de la base que ha escrit a la Nova Declaració Un país inclusiu i divers. Torregrossa es va preguntar què es pot aportar des del valencianisme a una lluita global com ho és la LGTBI, i va posar damunt la taula algunes qüestions com ara fer-se visible com a persona LGTBI als pobles, o poder portar a terme la lluita en este àmbit en valencià. També va reconéixer que des del valencianisme s’ha evolucionat cada vegada més cap a les lluites socials i que “ara ens sorpren per igual una agressió per motius lingüístics que una per lgtbfòbia”: no podem permetre’n cap.

Finalment, Jaume Durà, coordinador de la Comissió d’Ajuda al Refugiat al País Valencià (CEAR-PV) va explicar que la societat valenciana ja és una societat multicultural, però que encara no tenim els mateixos drets totes les persones que la conformem. Durà és l’autor, junt amb Mariam Barouni del Centre Cultural Islàmic de València, de la base Un país multicultural i d’acolliment, on posa damunt la taula la necessitat que les persones que venen de fora també formen part de la nostra societat de manera igualitària. L’advocat també va posar l’accent en la memòria històrica i democràtica: “els valencians i les valencianes també hem sigut refugiats, no podem oblidar escenes com la de l’Stanbrook partint del port d’Alacant amb exiliats republicans. Tenim l’obligació de fer memòria i posar-nos en la pell que ara fuig d’altres llocs i ve ací a refugiar-se”.

La Nova Declaració Valencianista és el fruit de mesos de treball en xarxa, on han participat diversitat de persones i col·lectius de tot el territori valencià. Este nou text està a disposició de tothom i es presenta 100 anys després de la primera Declaració Valencianista.