Fa quasi 3 anys, la gent va dir prou a la corrupció, a la mala gestió i la culpabilització del ciutadà. La societat va transformar aquell “hem viscut per damunt de les nostres possibilitats” en un empoderador “ens han furtat per damunt de les nostres possibilitats i volem un canvi”. Aquest sentit comú el van imposar els valencians i valencianes amb el seu vot i la voluntat ferma de construir una societat millor. Aquesta consciència social ha estat, és i serà l’únic motor que mantinga aquestes polítiques dirigides a solucionar problemes.

Amb el Botànic s’ha passat del Cas Blasco (desviament de fons de cooperació) a tenir una Llei de Cooperació que reforça la transparència per prevenir la corrupció. S’ha eliminat el copagament i les retallades en dependència i educació s’han substituït per una priorització absoluta d’aquestes àrees. És cert que hi ha molt camí per recórrer, doncs reparar tot allò destruït portarà anys.

El desmantellament de l’educació i la sanitat públiques, el boicot a la llei de dependència i als ajuts a persones sense recursos, el menyspreu a les víctimes de l’accident de metro, la manipulació dels mitjans de comunicació públics (RIP Canal9) i la corrupció com a mecanisme per mantenir-se al poder no és més que la realització de la idea d’una societat assalvatjada on regna la llei del més fort (els que més diners tenen, més acumulen i millor exercixen el seu poder econòmic sobre els altres) i on valors com la solidaritat, la cooperació, la democràcia i el respecte al territori i a la dignitat de les persones van quedar absolutament desterrades.

La societat necessitava retrobar-se amb aquests valors que han estat expulsats d’àmbits com el de l’economia per poder reconstruir i reparar, i és en això en el que s’està treballant des de la Generalitat.

A Sant Joan, la Conselleria d’Educació ha concedit el finançament per renovar l’IES García Berlanga i el col·legi El Romero, posant al centre de les seues polítiques la dignitat dels que estudien a l’escola pública. Des de l’àmbit local, els regidors de Compromís seguim aquesta màxima, construint, aportant en positiu, però també procurant que el govern no descarrile cap a pràctiques antidemocràtiques, la manipulació o la irresponsabilitat.

Exemple del nostre compromís amb el ciutadà són les propostes presentades encaminades a aconseguir un model obert i corresponsable de l’empresa municipal PYCSA; la proposta perquè es millore l’Av Miguel Hernández; aquella que emplaça a aprovar les ordenances de benestar animal i residus, paralitzades des de setembre i que contribuirien a lluitar contra la brutícia als carrers; o la que proposa al govern actual que signe el Codi de Bon Govern perquè abandone la propaganda partidista pagada amb diners públics. En l’últim ple, sense anar més lluny, de les 5 propostes presentades, totes van ser aprovades.

Els regidors de Compromís tenim clar que estem per solucionar els problemes dels nostres veïns i veïnes; per canviar, no als polítics ni les sigles, sinó la política cap a aquests valors de cooperació, proximitat, democràcia, transparència i solidaritat. Seguirem treballant en aquesta línia d’impuls a les polítiques progressistes i transformadores del municipi, perquè és necessari un projecte de futur per a Sant Joan, però també cal valentia i iniciativa política per liderar-lo.

Sergio Agueitos