Sant Joan ha viscut una setmana plena de cultura i llengua pròpies de la tradició valenciana. Després d’anys de desinterés, el treball conjunt de les regidories de Política Lingüística i Cultura ha permés que els santjoaners i santjoaneres gaudisquen d’una programació digna de la festivitat.

He de reconéixer que celebrar l’autogovern, el dia de tots els valencians i valencianes, coincidint amb el dia de la conquesta de la ciutat de València d’un rei en la seua creuada per cristianitzar terres mediterrànies sempre m’ha generat sentiments contradictoris. Ara bé, si contextualitzem la festa i li donem pes a la vessant política del 9 d’octubre, és innegable que és allí on trobem l’origen del nostre referent cultural i polític. El rei Jaume I instaurà fa quasi huit segles els Furs, fundant d’aquesta manera un regne amb identitat pròpia, amb institucions pròpies, moneda pròpia… però també, malgrat la conquesta, permetent la convivència de jueus, musulmans i cristians en un mateix territori, tenint com a resultat una societat multicultural i multiconfessional.

És precisament la pluralitat i la reivindicació d’una societat del benestar i moderna els valors que associe amb el dia 9 d’octubre. Hem celebrat aquests dies, doncs, el respecte a la diversitat amb una oferta ampla i integradora, i ho hem fet en to festiu i alegre. És el que hem volgut transmetre al nostre municipi, trobant-nos amb la bona acollida de tots els veïns i veïnes, tant als actes teatrals, com als concerts i les cercaviles.

H_MG_2316 webem volgut que el poble fóra el protagonista en tot moment. Per això, en la I Lectura de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, representants de diferents organitzacions, els col·legis, figures de l’Administració Pública i personalitats del món universitari hi van col·laborar. També va ser la gent qui va participar als tallers de muixeranga.

La nostra aposta ha estat una celebració propera, festiva i participativa. Els intents de manipulació política del que és un dia de tots ha estat una vergonya, de la mateixa manera que en una actitud anacrònica s’ha volgut que apliquem apartheid ideològic en les contractacions per posicionaments totalment legítims dins d’una democràcia. No ho han aconseguit.

La resposta social ha estat clara. I per això, voldria agrair a totes aquelles persones i col·lectius que s’han involucrat i han gaudit d’aquests dies. Compromís continuarà reclamant una identitat col·lectiva valenciana, ja que només reivindicant una consciència col·lectiva es pot arribar a defensar allò comú i denunciar allò que ens afecta als valencians i valencianes com a societat.